Indo - Reisverslag uit Cimaja, Indonesië van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu Indo - Reisverslag uit Cimaja, Indonesië van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu

Indo

Blijf op de hoogte en volg Swan

31 Augustus 2014 | Indonesië, Cimaja

Lieve allemaal nog een paar nachtjes en we zijn weer in Nederland, maar voor het zo ver is hebben jullie nog een update van onze tijd in Indonesië te goed!
We zitten nu in de trein van Yogyakarta naar Bandung, een ritje van ongeveer 7 uur dus een mooie gelegenheid om jullie eindelijk weer op de hoogte te brengen, voor zo ver jullie nog niet zijn afgehaakt haha.

Vier maanden geleden begon ons avontuur in Sumatra. Op naar de mooiste surfspots in Indo! Te beginnen op de Mentawai Islands voor de kust van Sumatra. Toen we na onze vlucht aankwamen in onze homestay in Padang kwamen we gelijk in aanraking met de Indonesische gewoonte om te douchen in een "mandi". Dat is een bak met water met een schepemmertje erin om het water over je heen te gieten. Iets wat we in onze reis door Azië nog niet eerder hebben gezien. We vonden het dan ook niet erg om diezelfde dag nog te vertrekken richting die Mentawai aangezien de ferry maar 2x in de week ging. Op de ferry die een dag en een nacht duurde ontmoetten we twee spontane Braziliaanse gasten ook surfers op zoek naar mooie golven. Een ontmoeting waaruit een bijzondere vriendschap is ontstaan. Met Thiago en Enrique hebben we twee weken op Nyang Nygang eiland doorgebracht waar de gasten heerlijk hebben kunnen surfen. Vervolgens zijn we samen doorgereisd naar Nias een andere bekende surfspot, om Thiago in Bali weer te zien en verder te reizen naar Sumbawa. Allemaal super plekken om te surfen en lekker op het strand een boekje te lezen. Sumatra draaide niet alleen mooi om het surfen hoor we hebben ook het grootste vulkanische meer bezocht; Danau Toba en een jungle trek gedaan in Bukit Lawang. Op zoek naar de "orang hutan" of letterlijk vertaald de "bosmensen". En wat lijken ze veel op mensen als je ze van zo dichtbij mag bewonderen!

De eerste maand was omgevlogen en om onze visa te vernieuwen vlogen we via Kuala Lumpur naar Bali om direct door te reizen naar Sumbawa het eiland achter Lombok dat ook bekend staat om de goede golven. Wederom lekker gesurft gegeten en gechillt. Na Sumbawa was het tijd om de unieke Komodo veraan te bewonderen op het eiland van zijn oorsprong. Een boottochtje dat 4 uur zou duren veranderde in een helse rit van 16 uur. Maar gelukkig hebben we er eentje gezien en op een prachtig plekje gesnorkeld. Na Komodo bezochten we de van kleur veranderende vulkaanmeren op Flores. En wederom hadden we geluk want het ene meer was felblauw en het andere pikzwart wat een mooi contrast vormde.

Toen was het tijd om richting Timor-Leste te gaan reizen om wederom een nieuwe visa te verkrijgen (Oost Timor is een land op zich, ook al deelt het de grond met het Timor dat bij Indonesië behoort). Vanaf Flores namen we de drukste ferry die je je maar kan bedenken naar Rote waar we een surfstop wilden maken. Als je een leeg stukje vloer/trap kon vinden was het bijzonder, echt overal krioelde het van de mensen. En daar zouden wij na uren reizen nog eens uren op moeten verblijven! Gelukkig konden we een hut "kopen" van de scheepsjongen die toch dienst had waardoor we een lekker bed hadden rust en zelfs een tv! We waren er super blij mee (zie foto Tymen).

Met vernieuwde visa op zak vlogen we nog een keertje op Bali ditmaal om onze vrienden Bart en Linda te verwelkomen. Samen hebben we een geweldige tijd gehad; gesurft, gesnorkeld met manta rays, bijna gebeten worden in het Monkey forest in Ubud waar we ook heel gaaf hebben geraft, en ga zo maar verder. Bedankt voor de superleuke tijd! Willem en Willemijn jullie ook bedankt voor het lachen en chillen op het strand enz :)!

Nu zijn we op Java en hebben de Bromo mogen bewonderen te jeep en te paard! Ook Yogyakarta was een aangename tussenstop op de weg naar Cimaja op west Java waar Tymen nog een paar daagjes kan surfen voor we weer terug moeten naar Nederland. Om jullie lieve mensjes weer te kunnen zien! We kijken er naar uit maar voor nu genieten we nog even van de zon en van elkaar!

• 02 September 2014 - 17:03

Milou:

Leuk verslag weer! Nog 1 nachtje en dan zien we jullie eindelijk weer, gezellig! Hele goede reis!!!

Dikke kus van je (schoon)zus

• 04 September 2014 - 08:59

Carla Petitjean:

Super, bedankt voor dit mooie laatste verslag.
    En welkom thuis. Denk dat jullie best wel even moesten wennen, weer eigen bed. Maar weet zeker dat jullie
    weer super geslapen hebben, in jullie eigen huisje.
    Na een geweldig weerzien van jullie Familie.