Cambodja; we zijn al weg ja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu Cambodja; we zijn al weg ja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu

Cambodja; we zijn al weg ja

Blijf op de hoogte en volg Swan

23 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Cambodja

Het is alweer een maand geleden dat we in Cambodja waren. We besloten om dit keer zelf onze visas bij de grensovergang van Laos naar Cambodja te regelen, en wat een geregel was dat! Eerst langs het eerste loket waar we erachter kwamen dat die voor de VISA voor Laos was bedoeld waardoor we een berg papierwerk voor niets invulden. Vervolgens naar een aantal juiste Cambodjaanse loketten om na onze "Health Check" (lees een thermometer check + een geel OK papiertje) onze visas te krijgen. Echter bij de afrekening kwamen we erachter dat we net te weinig Laotiaanse Kip hadden om te betalen. Gelukkig was daar onze Duitse reisgenoot Jens die we ontmoet hadden in zuid Laos en waarmee we de boot en bustrip naar de grens deelden, die ons wat Kip gunde. Nadat onze visas binnen waren moesten we wachten, wachten en nog eens wachten op de juiste bus die ons naar Stoeng Treng zou brengen. Het lange wachten vulden we samen met Jens met kaarten en yahtzee. Eindelijk onderweg naar onze bestemming, hoewel? toen we midden op de snelweg eruit werden gebonjourd, geen idee waarheen we moesten, was het nog een gedoe om er te komen.

Maar goed de volgende dag hadden we een minivan geboekt naar Siem Reap dus die rit zou vast beter bevallen. Echter toen wij met nog twee gasten aankwamen bij de minivan bleek deze al vol te zitten met een mix van lokale mensen en wat toeristen maar deze vier pasten er met wat proppen ook nog wel bij. Een bijzonder hete en onsmakelijke rit vol hoestende en smakkende mensen. Siem Reap beviel gelukkig erg goed dus de rit was het zeker waard. Vlak buiten deze stad ligt het prachtige tempelcomplex van Angkor Wat. Per privé tuk tuk reden wij daar de hele dag rond van tempel naar tempel midden in een bosrijke jungleachtige omgeving. De foto's zeggen genoeg. Na een paar dagen vertrokken we naar Phnom Phen om in de geschiedenis van Cambodja te duiken.

En wat een bizarre niet eens zo lang geleden geschiedenis was dat. Voordat Pol Pot aan de macht kwam in 1975 was Cambodja een vredig land, had niet veel bemoeienis van buitenaf en deed het economisch ook niet slecht. Saloth Sar a.k.a. Pol Pot bracht hier met zijn leger van Rode Khmer verandering in. De Rode Khmer was een etnische groepering gecreëerd uit de agrarische laag van de Cambodjaanse bevolking die weinig tot geen opleiding hadden genoten. Vanaf 1963 leidde Pol Pot deze groepering en maakte ze wijs dat zij het land zouden moeten regeren en niet de "opgeleiden stadsmensen". Door middel van dat zogenaamde agrarisch socialisme werden stadsbewoners uit voornamelijk Phnom Phen gedwongen te verhuizen naar het platteland om op collectieve boerderijen te werken en dwangarbeid te verrichten. Als men niet gehoorzaamde of zelfs als men te hoog opgeleid was (wat een gevaar kon vormen voor het regime) werd men naar de "Killing Fields" gebracht om daar hun laatste dagen door te brengen. De gecombineerde effecten van dwangarbeid, ondervoeding, slechte medische zorg en executies resulteerden in de dood van ongeveer 21% van de Cambodjaanse bevolking. In totaal zijn naar schatting 2 tot 4 miljoen mensen gestorven onder zijn leiderschap. Pol Pot was van 1975 tot 1979 de premier van Democratisch Kampuchea. Na de de Vietnamese invasie van Cambodja, vluchtte Pol Pot naar de jungles van ZuidWest-Cambodja, en het Rode Khmerbewind stortte in. Hij heeft nooit terecht gestaan voor zijn misdaden.

Wij hebben de Killing Fields in Phnom Phen bezocht (een van de velen in Cambodja) waar een audiotour in het Nederlands ons leidde langs de massagraven en ons achtergrond informatie gaf. Erg indrukwekkend en leerzaam. Hierna gingen we naar een gevangenis wat een oud schoolgebouw was (alle scholen waren gesloten t.t.v. het Khmer Rouge regime). Hier werd men gedwongen (tot marteling aan toe) om valse bekentenissen af te leggen zodat het regime niets te wijten viel. Na deze bekentenis werden ze naar de Killing Fields gebracht.

Na deze korte maar indrukwekkende duik in de geschiedenis zijn we naar Shihanoukville gegaan om een wat andere duik te nemen. De stranden van Otres waren een welkome verandering van het binnenland. Tymen begon al gek te worden in de steden en het zoute zeewater deed hem dan ook goed! We hebben voornamelijk American coffee gedronken, gezond, massages gekregen en met de lokale kids "rock sciccors paper" of pool gespeeld. Dat poolen bleek een van Tymen z'n favoriete bezigheden in Cambodja. Toen we moesten wachten op onze visa aanvraag voor Vietnam hebben we nog een nachtje op een onbewoond eiland doorgebracht ook erg leuk! Met visa op zak zijn we in de bus gestapt naar Vietnam.

Korte update na 6 weken afwezigheid: inmiddels zijn we heel Vietnam doorgereden op de motor die we hebben gekocht en zijn op allerlei mooie plekjes terecht gekomen. De 26e vliegen we naar Maleisië om in Kuala Lumpur onze visa voor Indonesië te regelen. De 29e vertrekt onze andere vlucht naar Kota Kinabalu; Maleisisch Borneo! We kijken er erg naar uit en zullen proberen jullie wat regelmatiger op de hoogte te houden.

Kusjes Tymen&Jorine

• 24 April 2014 - 20:41

Carla Petitjean:

Fijn,om weer wat van jullie te lezen. wat een toestanden, zeg. Benieuwd, naar jullie avondturen in indonesië.
    Volgens mij komt het dan weer helemaal goed.

• 25 April 2014 - 08:11

Ing:

Vind ik leuk! X

• 28 April 2014 - 21:38

Sara:

Jaaa... Weer een update.. Hihi!

• 30 April 2014 - 21:53

Milou :

Fijn om weer eens wat van jullie te 'horen' en zien! Die foto dat tym in die neus peutert, haha geweldig.
    Maar wat een heftig verhaal zeg, van de geschiedenis en de killing fields :-(. Kan me voorstellen dat het indrukwekkend was!
    Nou, genietse en hopelijk tot gauw weer!

Dikke kus van je (schone)zus

• 30 April 2014 - 21:53

Milou:

P.s. Mooie foto's weer!

• 16 Mei 2014 - 08:08

Willemien:

Ha Jorine en Tijmen,
    Wat een boeiend reisverslag schrijven jullie.
    Filmtip nav Cambodja: "the Missing Picture" van Rithy Pahn. Deze man heeft als kind de killing fields overleefd en ongeveer zijn hele familie verloren. Omdat hij weinig filmbeelden heeft (behalve enkele archiefzwartwitfilmbeelden) heeft hij zijn verhaal visueel gemaakt met kleipoppetjes, met daarbij een vertellende stem. Indrukwekkend! 5 sterren en prijs in Cannes.
    Fijne voortzetting van jullie reis, liefs Willemien