Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Swan Petitjean - WaarBenJij.nu

Noord Thailand

Blijf op de hoogte en volg Swan

08 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Het noorden.

We hebben jullie voor het laatst geschreven vanuit Koh Ngai in het zuiden van Thailand. We hebben hier voornamelijk gerelaxt en zijn op de speedboat gestapt naar Koh Lanta. In verhouding met de andere boottochtjes een beetje duur maar ziet de moeite waard. Racend door de mangroves waar de aapjes ons uitzwaaiden. Lekker uitgewaaid stapten we af op de pier in Koh Lanta waar de huizen op paaltjes in het water staan. Allereerst hebben we een ticket naar het vliegveld van Krabi geboekt zodat we er zeker van waren dat we onze vlucht naar Chiang Mai niet misten. Met deze geruststelling hebben we een scooter gehuurd en zijn we op zoek gegaan naar ons verblijf voor de komende twee nachten. Rijdend langs de kustlijn troffen we een super leuk Frans tentje. Hier zijn we dan ook twee dagen met open armen ontvangen en verzorgd; wat een topchef! Ben de Franse eigenaar runde zijn bistrootje /guesthouse samen met Boo zijn Thaise vrouw. Elke dag eten wat de pot schaft en die eerste avond kreeg Tymen het neusje van de zalm; cote de bouef en filet mignon met een huisgemaakte mosterdsaus waarvan het geheime ingrediënt zelf geplukt en gedroogde wilde Franse paddestoel was. Als Tym er aan terugdenkt begint die spontaan te watertanden!

Dinsdag 18 februari stonden we bepakt op het vliegveld van Krabi om het vliegtuig te pakken naar het noorden van Thailand. Met een klein uurtje vertraging landden we op Chiang Mai AirPort. Afgezet door een tuk tuk vrouwtje bij een guesthouse dichtbij de night market waar we diezelfde avond door de vele kraampjes struinden. Verfrissend was het tepanyaki ijsje wat waar daar aten. De basis bestond uit yoghurt verder kon je kiezen uit verse ingrediënten o.a. aardbei KitKat etc. dit mengden ze en hakten ze fijn op de ijskoude plaat. Vervolgens spreidden ze het mengsel dun uit op de plaat en maakten er rolletjes van et Viola een vers gemaakt ijsje. Jorine kan je niet blijer maken! Toen de avond was gevallen en we terug naar huis liepen beseften we dat we in de Ladyboybar street verbleven. Tym was een beetje bang hi hi. De volgende dag hebben we een Honda 250 cc crossmotor gehuurd voor de komende week en hebben we 's avonds met een oud klasgenoot van Jorine het bruisende (not) nachtleven van Chiang Mai ontdekt.

Op aanraden van Ben&Boo zijn we naar Chiang Rai gereden met een omweg van 3 uur door de bergen kwamen we uiteindelijk aan op een prachtig landelijk plekje bij een Oostenrijkse man die 20 jaar in Nederland zijn brood verdiende met petjes verkopen. Die avond kookte zijn vrouw Thais voor ons en de volgende ochtend kregen we bij het heerlijke ontbijt (black sticky rice met ei) hele goede tips voor de route die ons te wachtten stond. Thaton was ons eerste waypoint niet wetende dat de borden verkeerd stonden aangegeven reden we wederom voor niets door de kronkelige bergweggetjes wat een vertraging opleverde van circa 2 uur maargoed de weg was wel mooi. En de orange plantation was ook zeker leuk om gezien te hebben al kon de verse jus niet tippen aan die van Ria.

Plat door de bochten scheurden we naar ons tweede waypoint Pai. Hier konden we onze billetjes twee rust gunnen echter de rit op de rug van de olifant was alles behalve comfortabel maar het was zeker de moeite waard! We hebben heerlijk een koele duik genomen met Ollie waar we op zijn kop moesten zitten, niet wetende dat we er afgeslingerd zouden worden! Dit was zeker verfrissend als je bedenkt dat we een uur hiervoor naar de natuurlijke hotsprings waren gereden en tym z'n voetjes verbrandde aan het kokende stroompje water.

In Pai kwamen we onverwachts weer het stelletje uit Noordwijk tegen die weer eerder helemaal in het zuiden van Thailand op Koh Lipe hadden ontmoet. Samen met hen zijn we naar de Tam Lod cave gereden en hebben we een bamboe vlot gedeeld. Na de super gezellige middag zijn wij verder gereden naar ons derde waypoint Mae Hong Song. De route erheen was prachtig echt iets voor de motorliefhebber 762 bochten door een idyllische omgeving. Toen we eenmaal terug in Chiang Mai waren besloten we toch om naar het Tiger Kingdom te gaan waar we met de babytijgertjes mochten spelen en met de grote jongens mochten knuffelen. Het was in het begin een beetje scary en op het eind ook! Echt iets voor Noahtje.

Toen we 26 februari de slowboat naar Laos namen moesten we afscheid nemen van Thailand. Een prachtig land en een geweldig startpunt van onze reis.

• 08 Maart 2014 - 09:55

Martine Petitjean:

Hey lieve schatten,

Wat fijn om jullie mooie reisverslag van Noord Thailand te lezen en wat n leuke foto's!! Echt genieten daar...! Wat grappig dat jullie een stel uit Noordwijk tegen kwamen en die tijgertjes... wat lief!!
    Hier gaat t ook goed; het wordt eindelijk een beetje lente (14 gr, natuurlijk niks vergeleken met de 32 gr bij jullie, haha). Vanmiddag gaan we waarschijnlijk even naar de Rijnvogels; het eerste speelt thuis en Dames 3 ook, ik zal de meiden de groeten doen van jullie....
    Gisteravond hebben Christine en Hans gezellig bij ons gegeten en zondag gaan we naar Vinkeveen voor de verjaardagen van Wisse (12) en Lune (16). De 22e vieren we 's middags de verjaardagen van Romy, Thierry en papa met de familie. Vanaf zondag 23 maart zijn er heel veel wegen tussen Noordwijk en Den Haag afgesloten i.v.m. de Nucleaire top die gehouden wordt in Den Haag op 24 en 25 maart waar zo'n 70 wereldleiders naar toe komen waarvan er een groot aantal in Huis ter Duin overnachten dus dan is de Commandeurslaan niet echt bereikbaar....Ik kan dan waarschijnlijk niet eens naar mijn werk komen want je mag zelfs op de fiets niet onder de N206 door of onder de A44, maar dat vind ik niet erg hoor... lekker twee dagen vrij...
    Lieverds, geniet maar heerlijk verder in Laos en ik hoop snel weer een nieuw reisverslag te kunnen lezen!
    Heel veel plezier, hhvvjullie en een dikke kus, papa en mama

• 08 Maart 2014 - 15:45

Carla Petitjean:

Hoi, eindelijk is onze computer gemaakt en nu tijd om alles even te lezen. Geweldig allemaal, super foto´s
    erbij. Geniet nog van alles en we blijven jullie geweldig geschreven verhalen met plezier lezen.
    Louis is in de tuin in slaap gevallen. Dikke kus en liefs van ons

• 09 Maart 2014 - 22:19

Ing:

vind ik leuk! ;)

• 12 Maart 2014 - 20:46

Sara:

Wat een avontuur zeg.. Heerlijk.. En die foto's... Super om zo een beetje met jullie mee te leven.. Dikke xx van ons!

• 15 Maart 2014 - 07:23

Keetie, Koos & ?: